tisdag 11 oktober 2016

Bevara ditt hjärta




Daglig betraktelse från Derek Prince Ministries:

3 oktober 2016
Bevara ditt hjärta
 
Ordspråksboken 4:23
Framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty från det utgår livet. 

Det finns ett område av din personlighet som är viktigare än alla andra och det är ditt hjärta. Ditt hjärtas tillstånd bestämmer vilken bana ditt liv tar. Gud ger dig rådet och förmaningen att bevara ditt hjärta mer än något annat. Det är det viktigaste du har fått att ta vara på och bevara, ditt eget hjärtas tillstånd.
Jag minns för många år sedan från ett land i Östafrika, när jag arbetade som rektor för en lärarutbildning, att en av mina studenter hade skrivit upp det här bibelordet på sitt eget språk på en lapp uppsatt på väggen i hennes sovsal. Och jag läste den på hennes språk och översatte den bokstavligt för mig själv, och jag kommer ihåg den sedan dess. Den sa: ”Bevara ditt hjärta med all kraft för allting som finns i livet utgår ifrån det.”
Till syvende och sist utgår allt i ditt liv från ditt hjärta. Ditt hjärtas tillstånd bestämmer tillståndet i ditt liv. Bevara det eller vaka över det med all kraft. Släpp inte in något ont; ge inte plats för otro, för bitterhet, för fruktan, för oro, därför om det finns bitterhet i ditt hjärta så kommer det att finnas bitterhet i ditt liv. Men om ditt hjärta är rent och oförfalskat, om ditt hjärta är fyllt av tro och kärlek och av sanning och rättfärdighet, då kommer den bana ditt liv tar vara en framgångens väg.
Så kom ihåg det. Bevara ditt hjärta med all kraft för allting som finns i livet utgår ifrån det.
—Derek Prince

Publicerad med tillstånd från Derek Prince Ministries, Norge

För flera betraktelser på engelska klicka HÄR

Inga kommentarer: